دیده شب زنده دار (نگاهی به جلوه شبنم در غزل فارسی از دیدگاه نماد گرایی و زیبایی شناسی)
نویسندگان
چکیده مقاله:
شبنم یا قطرههای آبی که شبها بر گل و گیاه مینشیند، یکی از سازههای زبانی در ساختار غزل به حساب میآید که علاوه بر معنای قاموسی و متعارف خود در هزاره تحول و تغییر اندیشهها و سبکها، جای خود را بخوبی یافته و در مفاهیم هنری و مضامین فراقاموسی و مستعار، دستمایهای برای آفرینش جلوههای نمادین و خلق درون مایههای اخلاقی و عرفانی گشته است؛ به گونهای که در آثار گویندگانایرانی، این موجود خُرد و درخشنده توانسته است بار معنایی گرانی را بر دوش کشد و در شعر شاعرانی نازکاندیش چون حافظ و صائب و پیروان سبک اصفهانی، اندیشههای باریک را با سبک عارفانه و عاشقانه در آیینه شفاف خود جلوهگر سازد.
منابع مشابه
نگاهی به مفهوم زیبایی شناسی
.با این که زیباییشناسان در مورد ملاکهای زیبایی، همداستان نیستند،هر شیئی یا پدیدهای را که در هنرپذیر،احساس خوشایندی برانگیزد،اعم از اینکه زمینهای طبیعی یا هنری داشته باشد،زیبا و برخوردار از زیبایی میدانند. هر چند نویسندگان و شاعران ایرانی از زیبایی،بسیار سخن گفتهاند، اما از این مفهوم تعریف روشنی به دست ندادهاند،بلکه همواره خود را مجذوب و مسحور زیبایی یافتهاند،نمونههای زیرین از این واقع...
متن کاملنگاهی به غزل در ادبیات فارسی و ورود آن به ادبیات آلمانیزبان پژوهشی از دیدگاه ادبیات تطبیقی
شناخت سرچشمههای فکری و بازتاب آن در ادبیات، همچنین کشف فصل مشترک اندیشهی بشری از مهمترین هدفهای ادبیات تطبیقی است. برای نیل به این مقصود، تنها توجه به بُعد موضوعی آثار کافی نیست، بلکه انواع ادبی و معیارهای هر یک از این انواع نیز اهمیت بسیاری دارد. هدف نگارندهی مقالهی حاضر آن است که سیر تحول غزل و چگونگی ورود آن به ادبیات آلمانیزبان را از دیدگاه ادبیات تطبیقی بررسی کند و در عین حال نشان د...
متن کاملنگاهی به ادبیات از دیدگاه زبان شناسی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و خوانش استعارههای بهکاررفته از دیدگاه زبانشناسی در اشعار شاملو و بهار، شعرای معاصر، بوده که یکی شعر نو و دیگری شعر سنتی دارد. همچنین تحلیل و خوانش دادهها براساس رویکرد شناختی و بهطورویژه، انگارهی نظریهی آمیختگی مفهومی (انگارهی نام) فوکونیه و ترنر (2002،1998،1994) انجام گرفته که هدف آن، فراهمسازی یک الگوی شناختی عام، برای معناسازی و پیدایش مفاهیم نو اس...
متن کاملنماد در غزل بعد از انقلاب اسلامی
تحوّلات و دگرگونیهایی که در سه دهة اخیر در بنمایههای فکری و ایدئولوژیکی شاعر امروز صورتگرفته، تغییرات بنیادینی را در ساختار زبانی و بلاغی شعر و غزل این دوره فراهمآورده و طیف شعری وسیعی را در قلمرو ادبیّات مقاومت در حیطة غزل با درونمایة جنگ - که غالباً میتوان آنها را به دو دستة غزلحماسه و غزل سرخ تقسیم و تفکیک کرد - فراروی شاعر این دوره گشودهاست و در این مقال و مجال، نماد به عنوان یکی از...
متن کاملنگاهی به مسئله درون گرایی و برون گرایی در معرفت شناسی معاصر
منازعه بر سر ماهیت معرفت و تعیین شرایط لازم و کافی حالات مثبت معرفتی فاعل شناسا به دو گونه نظریهپردازی درونگرایانه و برونگرایانه انجامیده است. نظریهپردازان درونگرا بر درونیبودن شرایط لازم و نظریهپردازان برونگرا بر بیرونیبودن آن پای میفشارند.ابهام در مفهوم درونی وبیرونی و چگونگی ارزیابی اهمیت و جایگاه مؤلفههای درونی و بیرونی تحلیل معرفت قلب تپنده بحث درونگرایی و برونگرایی در دو دهه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 4
صفحات 95- 114
تاریخ انتشار 2009-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023